Mercedes-Benz 300 се произвежда в серия от модели от 1951 до 1962 година. В нашия музей за ретро автомобили ще бъде изложен единственият в България Mercedes-Benz 300d „Аденауер“ с каросерия кабриолет от 1960 г., серия w189 от колекцията на Теодор Осиковски.
Историята на Модел 300
Един от първите изцяло нови дизайни на Mercedes-Benz от следвоенната ера, седанът 300 дебютира през 1951 г. С него фирмата от Щутгарт се завръща в челния ранг на производителите на престижни автомобили.
Идеята за моделът 300 се ражда в един от най-трудните периоди на Mercedes-Benz. Цялостната икономическа ситуация след войната е била мрачна. Въпреки това, Вилхелм Хаспел (председател на Управителния съвет на Daimler AG) свиква среща на 22 декември 1947 г. с цел обсъждане на планове за спортен и представителен автомобил. Целта на срещата била да се вземе решение за набор от превозни средства, подходящи и за износ. Дори в такива мрачни икономически времена Хаспел заявява необходимостта от автомобили Mercedes-Benz с подходяща харизма в луксозния сегмент с думите: „Това, което липсва, е превозно средство, което отново да прославя името Mercedes-Benz.”
Изработен от главният стилист на Daimler-Benz от предвоенните години – Херман Аренс, 300 е оборудван и облицован с материали от най-високо качество. Бърз и елегантен, той е бил едно от малкото към онези години превозни средства, способни да превозват комфортно шест пътника при постоянна висока скорост. Той е бил и автомобилът, предпочитан от западногерманските правителствени служители, бизнесмени, финансисти и политици.
Моделът 300, макар и неофициално, е кръстен на най-известният си клиенти – западногерманския канцлер д-р Конрад Аденауер. Това е бил единственият автомобил, съпътствал навсякъде първия канцлер на Федералната Република, не само по време на неговото управление, което приключва през 1963 г., но и до смъртта му през 1967 г. Конрад Аденауер е притежавал шест различни варианта на модела, някои от които могат да се видят в музея „Haus der Geschichte“ („Дом на историята“) в Бон и в заводския музей в Щутгарт.
Кабриолетът на Mercedes-Benz 300 d
През август 1957 г. е представена преработена версия на модела 300, която, както технически, така и по отношение на екстериора, е ясно различна от своя предшественик. Номерът на дизайна W 189 обозначава нова конструкция със собствена серия за модела 300 d. И все пак приликите с 300 c са очевидни. Задвижването и шасито са взети от предшественика, но е използвана само дългата версия с междуосие от 3150 мм. Най-важният технически напредък е, че сместа гориво/въздух вече не се доставя от карбуратор, а чрез периодично впръскване във входящия колектор. В комбинация с по-висока компресия това води до мощност от 160 к.с. 300 d се доставял с автоматична скоростна кутия “Detroit-Gear” като стандартно оборудване, но при поискване се предлагал и ръчна скоростна кутия. От декември 1958 г. се предлага климатик Behr, което прави 300 d първият автомобил на Mercedes-Benz с тази опция.
Освен лимузината, която, подобно на своя предшественик, може да бъде оборудвана с плъзгащ се покрив и/или преградна стена, от декември 1958 г. се предлага и кабриолет D.
С цена от 23 700 DM, 300 Cabriolet D е бил сред най-скъпите, ако не и най-скъпият, автомобили в света на своето време.
Награди, присъдени на Mercedes-Benz 300d „Аденауер“ с каросерия кабриолет от 1960 г., серия w189 от колекцията на Теодор Осиковски:
- 1-во място в Националния конкурс за елегантност за ретро автомобили (3.09.22)
120 класически коли бяха паркирани пред погледите на ценители на класическите ретро коли на входа на Морската градина във Варна.
През 2022 година конкурсът е посветен на паметта на доайена и вдъхновителя на ретро движението в България – варненеца Николай Колев – Бижуто.
- Награда от фестивал Анхиало Classic cars & Jazz fest (Поморие). През 2022 акцент на събитието са довоенните автомобили, както и марките Porsche и Mercedes-Benz.